BMW’s nieuwe automodellen: De ultieme gids

BMW’s nieuwe automodellen: De ultieme gids

Er zijn veel verschillende autofabrikanten, elk met hun eigen focus en sterke punten. Terwijl sommigen zich specialiseren in SUV’s, crossovers en pick-ups, blinken anderen uit in prestatiegerichte voertuigen of luxe auto’s. En terwijl alle grote namen in de auto-industrie een verscheidenheid aan nieuwe automodellen produceren, hebben sommige fabrikanten de neiging om zich te concentreren op specifieke soorten voertuigen. In dit artikel gaan we dieper in op BMW, een internationale topfabrikant van auto’s en motorfietsen. We onderzoeken hoe het bedrijf begon, zijn huidige bedrijfsstrategie en nieuwe automodellen – evenals zijn productiefaciliteiten – om u een beter inzicht te geven in wat dit merk zo bijzonder maakt.

Wie is BMW?

Wanneer u een auto koopt, koopt u niet alleen iets dat u van A naar B brengt – u investeert in een stukje technologie dat wel tien jaar of langer mee kan gaan. U hebt misschien een paar fabrikanten in gedachten wanneer u naar de dealer gaat, maar hebt u de Duitse fabrikant van luxewagens BMW overwogen? BMW is een van de meest bekende en gevestigde autofabrikanten ter wereld. Het produceert alles van stijlvolle sportwagens tot SUV’s en zelfs hybrides. Het is een merk waar bijna iedereen wel eens van gehoord heeft, en hoewel sommige mensen weten dat BMW staat voor Bayerische Motoren Werke (Beierse Motorwerken), weet niet iedereen wat het bedrijf eigenlijk doet.

BMW: Een korte geschiedenis

1903 – het jaar waarin BMW werd opgericht – was een belangrijk jaar in de geschiedenis van de auto. Het Ford Model A, de eerste in massa geproduceerde auto, werd in hetzelfde jaar gelanceerd, terwijl de eerste Mercedes – een auto die later een icoon van de Duitse techniek zou worden – een jaar later van de band rolde. In de beginjaren richtte BMW zich vooral op de ontwikkeling van vliegtuigmotoren, en werd pas tijdens de Tweede Wereldoorlog een autoproducent. Tijdens het interbellum produceerde het bedrijf een verscheidenheid aan luxe auto’s, waaronder de Dixi, de BMW 320 en de BMW 328. De meeste van deze auto’s werden echter in Duitsland geproduceerd, en werden als gevolg daarvan grotendeels vernietigd in de oorlog.

BMW’s bedrijfsstrategie

BMW is een van de grootste autofabrikanten ter wereld, met 73 productiefaciliteiten en filialen in 15 landen. De bedrijfsstrategie van het bedrijf is eenvoudig: premium auto’s maken, zoals luxe auto’s en SUV’s, en ze verkopen tegen een premium prijs. Het bedrijf verdient een aanzienlijk deel van zijn inkomsten met de verkoop van producten, maar verdient ook aanzienlijke inkomsten uit andere bronnen, waaronder licenties, financiering en wederverkoop. Een auto kopen is voor veel mensen geen eenmalige aankoop – veel mensen kopen om de paar jaar een nieuwe auto, en in veel gevallen is het waarschijnlijk dat zij overstappen op een duurder model. De bedrijfsstrategie van BMW is gebaseerd op de productie van hoogwaardige, technologisch geavanceerde auto’s en de verkoop daarvan tegen een aantrekkelijke prijs. Deze premium auto’s zijn niet goedkoop. Het gemiddelde nieuwe BMW model kost 32.000 dollar, dat is 7.000 dollar meer dan de gemiddelde nieuwe auto. BMW compenseert dit door de hoge doorverkoopwaarde van zijn auto’s.

BMW’s huidige autoportfolio

Elk BMW model heeft zijn eigen unieke sterke punten, en het bedrijf produceert momenteel een grote verscheidenheid aan auto’s. In feite produceert het bedrijf alles van sportwagens en sedans tot SUV’s en hybride voertuigen, en dat alles komt samen onder het merk BMW. De BMW 1 Reeks is een compacte wagen, de BMW 2 Reeks is een coupé, de BMW 3 Reeks is een compacte zakenwagen, de BMW 4 Reeks is een coupé, de BMW 5 Reeks is een middelgrote zakenwagen, de BMW 6 Reeks is een grote coupé, de BMW 7 Reeks is een full-size zakenwagen, de BMW 8 Reeks is een full-size coupé, de BMW X1 is een compacte SUV, de BMW X2 is een compacte SUV, de BMW X3 is een compacte SUV, de BMW X4 is een compacte SUV, de BMW X5 is een middelgrote SUV, de BMW X6 is een middelgrote SUV en de BMW i3 is een elektrische auto.

BMW’s productiefaciliteiten

BMW produceert zijn auto’s op verschillende locaties in de wereld. Het bedrijf heeft acht productiefaciliteiten in Duitsland, een in China en Brazilië, twee in de Verenigde Staten, een in Mexico en een in India. In totaal bieden deze fabrieken werk aan bijna 100.000 mensen. Naast deze productiefaciliteiten exploiteert BMW een aantal onderzoeks- en ontwikkelingscentra, die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van nieuwe autotechnologieën. Deze O&O-centra zijn gevestigd in Duitsland, de Verenigde Staten, China, India, Groot-Brittannië en Zweden. Hoewel elke vestiging een ander type auto produceert, worden veel modellen op meer dan één locatie geproduceerd. Zo wordt de 2-serie in Duitsland, China en de Verenigde Staten geproduceerd, terwijl de 5-serie in Duitsland, Mexico en China wordt gemaakt.

Slotwoorden: Is een BMW auto iets voor u?

BMW produceert al bijna 120 jaar auto’s, dus het is geen verrassing dat het aanbod van modellen vrij groot is. Voordat u een nieuw BMW model gaat kopen, moet u zich enkele vragen stellen: Wat voor auto wil ik? Wat zijn mijn financiële doelstellingen? Wat zijn mijn toekomstige autoplannen? Maar zelfs nadat u deze vragen hebt beantwoord, is het belangrijk om te onthouden dat er veel verschillende merken en modellen onder het merk BMW zijn. Of u nu op zoek bent naar een stijlvolle sedan, een comfortabele gezinswagen of een SUV die elk terrein aankan, BMW heeft voor elk wat wils.